Skip Navigation

Válasszon nyelvet

Az elektromossá váló gépjárműpiac

Eltolódás a környezetbarát technológiák felé

A tisztán elektromos járművek 2019-ben világszerte megugró értékesítésének köszönhetően az adaptált frikciós termékek iránt jelentkező érdeklődés izgalmas fejlődéshez vezetett az elektromos és a hibrid járművek piacán. Hogyan néz ki számokban kifejezve az elektromos járművek értékesítésének ugrásszerű növekedése? Röviden: 765 000 elektromos egységet értékesítettek 2019 első felében 41 különböző piacon, amely 92%-os növekedést jelent. A várakozások szerint az elektromos járművek iránti lelkesedés az eljövendő hónapokban és években még tovább fokozódik*. Ezek a változások felérnek egy valódi elektromos forradalommal, amely műszaki forradalomért kiált. Pontosan itt lépnek képbe a továbbfejlesztett frikciós termékek. 

*A JATO gépjárműpiaci kutatása szerint

Más jellegű fékezés, más típusú szükségletek

A hangtalan motortól és a visszatápláló fékezéstől kezdve a bruttó járműtömegen keresztül a gyorsulási teljesítményig az elektromos járművek más fékezési követelményeket támasztanak. Nézzük meg közelebbről a visszatápláló fékrendszert. Ez az intelligens fékezési módszer lehetővé teszi, hogy a jármű generátorként működjön, elektromossággá változtatva az autó lendületét. Az elektromos járművek a motor visszafelé járatásával érik el a fékhatást, energiát kinyerve a fékezett alkatrészekből, ezt az energiát pedig eltárolják, és feltöltik vele az elektromos akkumulátorokat. Az ehhez társuló ellenállás segít a fékbetéteknek legyűrni a tehetetlenséget, és lelassítja a járművet.

Ebben az esetben a frikciós fékek a tartalék szerepét töltik be, ha a visszatápláló fékezés nem biztosít elegendő teljesítményt. Leginkább azonban hirtelen megállásoknál vagy gyors fékezéseknél kapnak szerepet. Mindez nagyon eltér a hagyományos fékrendszerektől, amelyekben a fékbetétek és a fékforgórészek által előállított súrlódás lassítja le vagy állítja meg az autót. A súrlódás a kerekek és az út felülete között keletkezik, és hő termelődik az autó mozgási energiájából. Ez a hő azonban felhasználatlanul kárba vész.  

Elektromos fékezés: középpontban a folyadék!

Amikor egy elektromos jármű akkumulátora teljesen fel van töltve, a rendszer nem tudja használni a visszatápláló fékezést. Ez azt jelenti, hogy a fékekre hárul minden munka, a motor támogatása nélkül. A terhelés elviseléséhez továbbfejlesztett félfolyadékra van szükség, amelynek a száraz és a nedves forráspontja is magas. Amikor az akkumulátor nincs teljesen feltöltve, a frikciós fék kevesebb munkát végez, és lassabban kopik. Emiatt a visszatápláló fékrendszer ellenőrzésére ritkábban kerül sor. A ritkább ellenőrzés miatt optimalizált korrózióvédelemmel rendelkező fékfolyadékra van szükség a problémák elkerülése érdekében. A Ferodo FBE050 fékfolyadék a hibrid és elektromos autókban való használathoz lett optimalizálva.

ferodo-brake-fluid

A járműben keringő elektromos áram miatt is specializált megközelítést kell alkalmazni. Alacsonyabb vezetőképességű fékfolyadékra van szükség. Az ESP, az ABS, az ADAS és az AD terén is fejlesztésekre került sor, és megnőtt a ciklusidőre és gyakoriságra hangsúlyt helyező autók iránti kereslet. Ezen a ponton lépnek képbe a kiváló kenési tulajdonságok és az alacsony viszkozitással kapcsolatos követelmények.

Megfelelés az EU emissziós célkitűzéseinek

Lassan eltűnnek azok az akadályok (a megfizethetőség kérdése, az infrastruktúra és a beruházások hiánya), amelyek elérhetetlenné tették az elektromos autókat a nagyközönség számára. Ezeknek az akadályoknak az elhárítására szükség is lesz a következő 5–10 évre kitűzött, sürgető kibocsátáscsökkentési célok teljesítéséhez. Az EU-ban a 2020 utáni időszakra a személygépkocsikhoz és könnyű haszongépjárművekhez előírt új kibocsátáscsökkentési célok miatt az új autók szén-dioxid-kibocsátását 37,5%-kal, a könnyű haszongépjárművekét, például a kisteherautókét pedig 31%-kal kell csökkenteni 2030-ra. 

*Az Európai Bizottság adatai és számai 

A kibocsátáscsökkentési célkitűzések további elősegítése érdekében olyan technológiailag semleges, a kibocsátásmentes és az alacsony kibocsátású járművek gyártását támogató ösztönzőt vezetnek be, amely egyértelműen jelzi a piacnak, hogy érdemes beruházni a környezetbarát szállítási lehetőségekbe. Az ösztönzés olyan kibocsátásmentes és alacsony kibocsátású járműveket támogat, amelyeknek a kipufogócsőnél mért kibocsátása kevesebb mint 50 g CO2/km. Gondoljon a hálózatról töltheti hibrid járművekre, amelyek hagyományos és elektromos hajtási üzemmóddal egyaránt rendelkeznek.

A kevesebb üvegházhatású gáz szabályozásának és ellenőrzésének egyik módja egy megerősített piaci figyelőrendszer létrehozása. Gondoskodni kell arról, hogy a hivatalos teszteljárások reprezentatív eredményt adjanak ki, és ehhez össze kell vetni őket a valós életben felmerülő helyzetekkel. Arra is oda kell figyelni, hogy a tesztelt referenciajárművek megfeleljenek a valóban forgalomba hozott járműveknek. 

A következő lépés: nem kipufogógáz-eredetű kibocsátások 

Egy másik fontos tényező, amelyet a jövőben figyelembe kell venni, az a talajközeli ózonnak a nem kipufogógáz-eredetű kibocsátásban található előanyagai. Kimutatták, hogy a forgalom jelentősen hozzájárul a részecskeképződéshez. A fékek, az abroncsok, a kuplung és az útfelület kopása eredményezte nem kipufogógáz-eredetű kibocsátások hozzájárulhatnak a részecskeképződéshez, főleg a városi környezetekben, ahol a forgalmi helyzet miatt gyakran kell fékezni, indítani és megállni. ECO-Friction® fékbetétjeink és a hozzájuk hasonló újítások választ kínálnak ezekre a kihívásokra, zöld forradalom felé vezetve az iparágat.   

file

A Ferodo® prémium frikciós termékei

Frikciós termékeink fejlesztése során leleményes megoldásokat igyekszünk kidolgozni, és megpróbáljuk még alaposabban feltárni a technológia környezetbarát lehetőségeit. A Ferodo® öt évnyi mérnöki munkát követően fejlesztette ki az ECO-Friction® fékbetétet. Ez egy kevesebb nehézfémet használó, kisebb mértékű kibocsátással járó, alacsony réztartalmú megoldás, amely kifejezetten hatékonynak bizonyult az elektromos autókban, illetve az elektronikus kézifékekkel felszerelt hibrid és más járművekben. Segítségével napjaink és a jövő zöld autói még zöldebbé, biztonságosabbá és könnyebbé tehetők. Hogy hogyan? A szennyező részecskék számának minimalizálásával, valamint a fékbetét és a tárcsa tömegének csökkentésével. 

A visszatápláló fékezéssel járó minden igényt ki szeretne elégíteni? A DOT 5.1 EHV fékfolyadék úttörőnek számít a gépjárműpiacon kapható elektromos járművekhez készült termékek között. Magas száraz és nedves forráspont, megnövelt korrózióállóság és alacsony vezetőképesség jellemzi. 

Az ECO-Friction® fékbetétek műszaki jellemzői 

  • Öt év elkötelezett fejlesztés
  • 1500 tesztelt anyag a kivételes minőségű összetétel érdekében 
  • 25 összetevő együttese: fém-szulfidok, ásványok, dörzsanyagok, szálak, kerámiarészecskék és különböző grafittípusok
  • Minden járműtípushoz használható, a hibrid és elektromos autókat is beleértve
  • Kimagaslóan hatékonyan működik az elektronikus kézifékekben

Az ECO-Friction® fékbetétek előnyei

  • 0,5%-nál kisebb nehézfém-koncentráció 
    Réz-, cink- vagy antimonrészecskék
  • 60%-kal kisebb károsanyag-kibocsátás a csökkenő össztömegnek köszönhetően
    7000 km-es távon

A DOT 5.1 EHV fékfolyadék előnyei 

  • Magas száraz forráspont (274 °C)
  • Magas nedves forráspont (184 °C)
  • Megnövelt korrózióállóság 
  • Alacsonyabb vezetőképesség
  • Az ISO 4925 6. osztályának megfelelő alacsony viszkozitás 
  • A DOT 3, 4, 5.1 és 4LV bármelyik specifikációjának megfelelő vagy jobb tulajdonságokkal bír