Skip Navigation

Válasszon nyelvet

A fék hatékonyságának fenntartása az Ön kezében van

Download PDF

A járművezetők különféle módokon tapasztalhatják a fékhatékonyság csökkenését: ilyen például a túlmelegedés, a fék felpuhulása és fékbetét kopása. A„gőzzár” és a „szivacsos pedálérzet” komoly fékhatékonysági probléma, amelyekről az alábbiakban részletes tanácsokat olvashat.

A. GŐZZÁR

A fékhatékonyság egyik legijesztőbb és legveszélyesebb csökkenése, a gőzzár a fékfolyadékhoz köthető. Fékezéskor jelentős hő termelődik. A fékfolyadék ilyenkor felmelegszik, ám nem szabad felforrnia, ezért a fékfolyadékok magas forrásponttal rendelkeznek. Ugyanakkor azonban a fékfolyadék higroszkópos tulajdonságokkal rendelkezik, ami azt jelenti, hogy vizet köt meg. A hidraulikus fékrendszerekben a fékfolyadék fokozatosan egyre több nedvességet köt meg, ami csökkenti a fékfolyadék forráspontját.

Amint a fékfolyadékban a nedvesség elér egy bizonyos szintet (hosszan tartó, erős fékezéskor, különösen meleg időben vagy nagy terhelésnél), a hőtől felforrhat a fékfolyadék, és gázbuborékok keletkezhetnek. A gáz sokkal nagyobb mértékben összenyomható, mint a folyadék, így a járművezető egyáltalán nem észlel majd nyomást a fékpedálon, ami a gőzzár nevű teljes fékerővesztéshez vezet.

HOGYAN KERÜLHETŐ EL A GŐZZÁR

1. VÁLASSZA KI A MEGFELELŐ FÉKFOLYADÉKOT

Kritikus fontosságú, hogy milyen fékfolyadékot választ a hidraulikus rendszerhez. A járműgyártók mindig javasolnak valamilyen típusú fékfolyadékot. Ezt a javaslatot mindig be kell tartani. Emellett természetesen fontos a fékfolyadék minősége is. Az alábbiakban összefoglaltuk a legfontosabb jellemzőket.

A jó fékfolyadék:

  • Nem nyomható össze, hogy szilárd pedálérzetet biztosítson fékezéskor.
  • Magas forrásponttal rendelkezik.
  • Egyenletes teljesítményt nyújt nedvesség megkötése esetén is.
  • Viszkozitása mindig a szigorúan meghatározott paramétereken belül marad.
  • Megfelelő kenési tulajdonságokkal rendelkezik.
  • Meggátolja a korróziót.
  • Szabályozott módon tölti ki a gumitömlőket, így megakadályozza a zsugorodást.

A Ferodo fékfolyadékok rendelkeznek mindezekkel a fontos jellemzőkkel, és a teljes termékkínálat megfelel a jogszabályi követelményeknek.

2. TESZTELJE A FÉKFOLYADÉKOT

Számos járműgyártó és fékgyártó megad minimális javaslatokat, azonban a fékfolyadék cseréjének időpontját nem a megtett kilométerek száma vagy a jármű kora határozza meg. Annak meghatározásához, mikor kell cserélni, forralással tesztelni kell a fékfolyadékot. A következőket érdemes észben tartani:

file

A vezetőképességre épülő vagy toll típusú tesztelőeszközök nem forralják fel a folyadékot. Ezek elektronikus úton becsülik meg a folyadék víztartalmát. Elméletileg a vezetőképesség (és/vagy elektromos kapacitás) a nedvességtartalommal arányosan nő, azonban ezekkel a tesztelőeszközökkel előfordulhat, hogy az új fékfolyadékok nem felelnek meg, a már szennyezett fékfolyadékok pedig megfelelnek a teszten. 

file

A Ferodo kifejlesztett egy kiváló minőségű fékfolyadéktesztelő eszközt (cikkszám: FFT100A). A Ferodo fékfolyadéktesztelővel pontosan megmérheti a fékfolyadék víztartalmát az ügyfelei számára. Ha az ügyfél nagyon pontosan szeretné tudni a víztartalmat, a Ferodo az iparági szabványos technikák, például a jól ismert Karl Fisher módszer segítségével képes meghatározni a víztartalmat. 

3. CSERÉLJE LE A FÉKFOLYADÉKOT

Ha a forráspont túl alacsony, le kell cserélni a fékfolyadékot. Az alábbiakban olvashatja útmutatásunkat a rendszer légtelenítéséhez folyadékcsere esetén.

Vigyázat: A rendszer légtelenítése előtt hajtson végre szivárgási tesztet a főhengeren. Ehhez rögzítsen egy nyomásmérőt a legközelebbi féknyereg fékcsövére.

A rendszert 50 bar nyomás alá kell helyezni 45 másodpercre, és ez idő alatt a nyomáscsökkenés nem haladhatja meg a 4 bar értéket. Az ennél nagyobb mértékű nyomáscsökkenés a főhenger szivárgására utal, ami további intézkedést igényel. Végezhet egy második ellenőrzést is, de csak alacsonyabb, 10 baros nyomás mellett.

LÉGTELENÍTÉSI ELJÁRÁS – ELSŐ ÉS HÁTSÓ TÁRCSAFÉKKEL FELSZERELT JÁRMŰVEK

A légtelenítés lépéseit mindig a megadott sorrendben kell elvégezni, a főhengertől legtávolabbi (a járműtől függően (bal kormányos vagy jobb kormányos) a bal hátsó vagy a jobb hátsó) féknyereggel kezdve.

  • Zárja be az összes légtelenítőfejet, csatlakoztasson egy légtelenítőcsövet az első féknyereghez, és lazítsa meg a fejet.
  • A fékpedál lassú, teljes és erős többszöri lenyomásával folytassa, amíg a fékfolyadék láthatóan tiszta nem lesz (a légtelenítőcsőben), és nem marad benne légbuborék.
  • Teljesen benyomott pedál mellett húzza meg a légtelenítőfejet, és távolítsa el a légtelenítőcsövet.
  • Folytassa az ellentétes oldali hátsó féknyereggel, és ismételje meg az eljárást.
  • Miután végzett a hátsó féknyergekkel, ellenőrizze, hogy az első féknyergek is megfelelően működnek-e és mentesek-e a légbuborékoktól. Ehhez a főhengertől legtávolabbi féknyereggel kezdve légtelenítse a rendszert, és a főhengerhez legközelebbi féknyereggel fejezze be.
  • Végül győződjön meg arról, hogy a pedálnyomás megfelelő.
ferodo-support-techtips-efficiency-lock2-visu3-2016
LÉGTELENÍTÉSI ELJÁRÁS – DOBFÉKKEL FELSZERELT JÁRMŰVEK

A légtelenítés lépéseit mindig a megadott sorrendben kell elvégezni, a főhengertől legtávolabbi (a járműtől függően (bal kormányos vagy jobb kormányos) a bal hátsó vagy a jobb hátsó) kerékponttal kezdve.

A légtelenítési folyamat megkezdése előtt fontos, hogy a járműgyártó specifikációja szerint megfelelő manuális beállítást (ha van) végezzen el a fékpofák és a fékdob közötti távolságon.

  •  Zárja be az összes légtelenítőfejet, csatlakoztasson egy légtelenítőcsövet a főhengertől legtávolabb eső kerékhenger légtelenítőfejéhez, és lazítsa meg a fejet. 
  • A fékpedál lassú, teljes és erős többszöri lenyomásával folytassa, amíg a fékfolyadék láthatóan tiszta nem lesz (a légtelenítőcsőben), és nem marad benne légbuborék. > Teljesen benyomott pedál mellett húzza meg a légtelenítőfejet, és távolítsa el a légtelenítőcsövet. 
  • Folytassa az ellentétes oldali hátsó kerékhengeren, és ismételje meg az eljárást. 
  • Miután végzett a hátsó kerékhengerekkel, ellenőrizze, hogy az első féknyergek is megfelelően működnek-e és mentesek-e a légbuborékoktól. Ehhez légtelenítse az első féknyergeket a főhengertől legtávolabbi féknyereggel kezdve és a főhengerhez legközelebbi féknyereggel befejezve. 
  • Végül győződjön meg arról, hogy a pedálnyomás megfelelő.

 
 

B. SZIVACSOS PEDÁLÉRZET

Ez a jelenség akkor tapasztalható, ha a fékek lassan reagálnak, és szivacsos (a megszokottnál puhább) a pedál érzete, valamint nagy erőt kell kifejteni a jármű lelassításához.

MI OKOZZA A SZIVACSOS PEDÁLÉRZETET, ÉS HOGYAN SZÜNTETHETŐ MEG?

A fékvezeték meghibásodása a fékfolyadék szivárgásához vagy a fékvezeték kihasasodásához vezethet, ami rontja a fékpedál reakcióját.

A FÉKVEZETÉKEK MEGHIBÁSODÁSÁNAK MEGELŐZÉSE

1. ELÖREGEDÉS: Ellenőrizze rendszeresen, hogy nincs-e dörzsölődés, vágás, általános elöregedés vagy szivárgás.

2. FELSZERELÉS: Ellenőrizze, hogy a vezeték nincs-e megtörve vagy megcsavarodva, a megfelelő meghúzási nyomatékot alkalmazták-e rá, és hogy a jármű leengedése után nem érintkeznek-e a vezetékek a felfüggesztés alkatrészeivel.

3. MINŐSÉG: Válasszon olyan vezetékeket, amelyek rendkívül ellenállóak, rugalmasak, alacsony a nedvességáteresztő képességük, és nyomás alatt kicsi a térfogatnövekedésük. A Ferodo a kiváló minőségű vezetékek átfogó választékát kínálja, amely a piac igényeihez igazodva folyamatosan bővül.

Kapcsolódó tesztek
Betöltés...