Skip Navigation

Válasszon nyelvet

A fékzaj megszüntetése az Ön kezében van

Download PDF

A fékzaj az egyik leggyakoribb ok, amiért a járművezetők felkeresik a szervizt. A jelenség oka összetett lehet, a megoldása pedig gyakran bonyolult.

MI AZ A FÉKZAJ?

A fékzaj általában vibrálásból ered a jármű kerékhez csatlakozó alkatrészei felől, amelyek a gumiabroncs és az alvázhoz való csatlakozás között találhatók. A zajért gyakran a fékbetétet teszik felelőssé, pedig származhat például a kerékcsapágytól a gömbfejig bármelyik alkatrésztől. A fékrendszeren belüli kis mértékű vibrálás normális, és nem utal rendellenes működésre, de általában nem elég erős ahhoz, hogy hallható legyen.



A. JÁRMŰVEZETŐK ÁLTAL ÉSZLELT ZAJTÍPUSOK

file

ALACSONY FREKVENCIÁJÚ VIBRÁLÁS – RÁZKÓDÁS

ferodo-support-techtips-brakenoise-brake-visu-2016
LEÍRÁS: 

Mély hang, amelynek frekvenciája 300Hz alatti.

OK
  • Alacsony tűrés (nem megfelelő rögzítés a kerékagyon, vagy túlzott eltérések a tárcsavastagságban).
  • Tárcsa sérülése
MEGOLDÁS

Cserélje ki a tárcsát, majd a járműgyártó útmutatása szerint tisztítsa és kenje meg a fékszerelvény összes felületét.

KÖZEPES FREKVENCIÁJÚ VIBRÁLÁS – CSIKORGÁS

ferodo-support-techtips-brakenoise-brake-visu2-2016
LEÍRÁS

A 300–5000 Hz-es frekvenciatartományba eső zaj.

OKOK
  • A féknyereg dugattyújának beragadó mozgása,
  • a féktárcsa munkafelülete nincs síkban,
  • fékbetét illeszkedési hibái,
  • zajcsökkentő szerelvények (például alátétlemezek) helytelen elosztása,
  • túlságosan vékony féktárcsa.
ferodo-support-techtips-brakenoise-brake-visu3-2016
MEGOLDÁS
  • Tisztítsa és kenje meg a féknyereg alkatrészeit,
  • ellenőrizze, hogy a tárcsa síktartása (miután rögzítette a kerékagyra) a 0,1 mm-es tűrésen belül van-e.
  • Tisztítsa meg a kerékagy felületét, a géptárcsa felületét,
  • cserélje ki a tárcsát, és ellenőrizze, hogy a fékbetétek, az alátétlemezek és a kiegészítők megfelelően lettek-e beszerelve.
  • Fontolja meg, szeretné-e csökkenteni a zaj intenzitását alátétlemezekkel vagy zajcsökkentő tulajdonságokkal bíró fékbetétekkel.

MAGAS FREKVENCIÁJÚ VIBRÁLÁS – NYIKORGÁS

LEÍRÁS

5 kHz-nél magasabb frekvenciájú zaj

OKOK

A nyikorgás leggyakoribb oka egy molekuláris vibrálás, amely a féktárcsa használatakor keletkezik a súrlódóanyagban.

MEGOLDÁS

Cserélje ki a fékbetéteket. Ellenőrizze azt is, hogy a megfelelő kiegészítőket (például a féknyeregkapcsokat) használta-e, és azok megfelelően lettek-e beszerelve.

NAGYON MAGAS FREKVENCIÁJÚ VIBRÁLÁS – ULTRAHANG

LEÍRÁS

Olyan zaj, amelynek frekvenciája 12 kHz-nél magasabb, vagyis magasabb, mint az emberi hallás felső határértéke.

B. A SÚRLÓDÓ FELÜLETEKEN LÉVŐ NYOMOK ÁRULKODÓAK

A súrlódó felületek megjelenése jó támpont lehet a zajproblémák forrásának meghatározásához. Emelővel emelje meg a járművet, távolítsa el a fékbetéteket, és vizsgálja meg a súrlódó felületeket a potenciális problémák elemzése érdekében. Íme öt tünet, amelyek a zajhoz köthetők.

TÜNETEK ÉS MEGOLDÁSOK

FERDÉN ELVÉKONYODOTT FÉKBETÉTEK

Solving-Noise-visu5

MEGJELENÉS: Egyenetlen kopás, ferdén elvékonyodott fékbetétek

OK: A féknyereg eldeformálódott, a féknyereg csúszkái beragadnak, túl nagy a féknyeregtávolság

HATÁS: Idő előtti fékbetét-elhasználódás, egyenetlen féknyomás, zaj

MEGOLDÁS: Cserélje ki a fékbetéteket, valamint végezzen karbantartást és szervizelje a féknyerget

EGYENETLEN KOPÁS

Solving-Noise-visu6

MEGJELENÉS: A fékbetét felülete egyenetlenül kopott

OK: Egyenetlenül kopó féktárcsa (a féktárcsán kopási perem látható)

HATÁS: Csikorgás és vibrálás, idő előtti fékbetét-elhasználódás

MEGOLDÁS: Cserélje ki a féktárcsákat és -betéteket

EGYENETLEN KOPÁS A TENGELYEN

Solving-Noise-visu7

MEGJELENÉS: Az egy tengelyen lévők közül egy vagy több fékbetét túlságosan kopott

OK: A féknyereg vezetőcsapja vagy dugattyúja beragad

HATÁS: A jármű az egyik oldalra húz fékezéskor, a fékbetét elhasználódása egyenetlen és gyors, csikorgás és vibrálás

MEGOLDÁS: Végezzen karbantartást a féknyereg csúszkáin és dugattyúin, cserélje le a fékbetéteket. Ellenőrizze a féktárcsákat

SÉRÜLT A TARTÓLAP

Solving-Noise-visu8

MEGJELENÉS: Sérült a tartólap

OK: Nem megfelelő összeszerelés, túlzott erő alkalmazása a beszereléskor

HATÁS: Kevésbé hatékony fékezés, szabálytalan kopás, zaj és vibrálás

MEGOLDÁS: Cserélje ki az összes fékbetétet

DUGATTYÚKÁROSODÁS

Solving-Noise-visu9

MEGJELENÉS: A zajcsökkentő elemeket (gumi borítás/alátétlemezek) károsította a dugattyú

OK: A dugattyú nem húzódik vissza teljesen, a fék fokozott használata

HATÁS: Túlmelegedés, zaj

MEGOLDÁS: Cserélje ki a fékbetéteket, végezzen karbantartást a féknyergen

C. ZAJPROBLÉMÁK ELKERÜLÉSE

A problémák elkerülésének legegyszerűbb módja, ha a fékbetétek és a féknyereg megfelelően van összeszerelve.

Tanácsok a helyes összeszereléshez:

ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu-2016
  • Távolítsa el és tisztítsa meg a féknyeregcsúszkákat és -csapokat. 
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu2-2016
  • Csiszolópapír csak akkor használható a féknyergen és a fékbetétek alátámasztásain, ha nagy mértékű rozsda vagy szennyezés található 
    Megjegyzés: Ha a féknyereg nem csúszik könnyedén, az a fékbetétek ferde elvékonyodását vagy egyenetlen kopást idézhet elő a tengelyen, ami csikorgást és vibrálást eredményez.
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu3-2016
  • A csapok szabad mozgásához fontos a megfelelő kenés, hogy a csapok ne ragadjanak bele a féknyeregtestbe. Ezenkívül ellenőrizze a csúszó csapok gumisapkáinak állapotát, mivel ezek akadályozzák meg a víz bejutását. 
    Megjegyzés: Ha a csapok kenése nem megfelelő, beragadhatnak, ami ferde elvékonyodást és zajproblémákat okozhat. 
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu4-2016
  • Ellenőrizze a dugattyú szabad mozgását, és húzza vissza teljesen a dugattyút. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy ne károsodjon az alátétlemez és a gumi borítás. 
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu5-2016
  • Ellenőrizze, hogy a fékbetétek szabadon és könnyedén illeszkednek-e a féknyeregkonzolokba. 
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu6-2016
  • Ha szükséges, távolítsa el a sorját a fékbetétek széléről. 
    Megjegyzés: Ha a fékbetét nem mozog szabadon a konzolokban, akkor folyamatosan hozzáér a féktárcsákhoz, ami csikorgást, valamint a fékbetétek ferde elvékonyodását vagy egyenetlen kopást idéz elő a tengelyen. 
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu7-2016
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu7-2016
  • Egyes esetekben (például régi, rozsdás féknyereg esetén) jó ötlet enyhén megkenni a fém tartólap és a csúszkák érintkezési pontjait FERODO fékkenőanyaggal a járműgyártó útmutatása szerint.
    Megjegyzés ügyeljen rá, hogy NE jusson kenőanyag a súrlódóanyagra.
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu8-2016
  • Ha szükséges, helyezzen el kopásérzékelőket a fékbetétekben vagy rajtuk. 
  • Csavarja be a féknyereg rögzítőcsavarjait. 
  • Cserélje ki a menetzáró csavarokat újakra. 
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu9-2016
  • Kövesse az ajánlott meghúzási sorrendre és nyomatékra vonatkozó útmutatást.
  • Miután ismét összeszerelte a féknyerget, nyomja le a fékpedált a teljes pedálút harmadáig.
  • Ellenőrizze, hogy a fék megfelelően működik-e, a fékbetét visszahúzódását is beleértve. 
  • Szerelje vissza az országúti kereket. Ha a kerék szabadon elforog, a jármű indulásra kész. 
    Megjegyzés: Mielőtt átadná a járművet, menjen próbaútra a fékrendszer működésének ellenőrzéséhez. Amikor átadja a járművet, tájékoztassa a járművezetőt a fékbetét helyes bekoptatásáról a fékrendszer megfelelő hatékonysága érdekében. Készítettünk egy hasznos 
    Tippek járművezetőknek című kiadványt, amely erre szolgál. A kiadványról érdeklődjön helyi képviselőjénél.

A cikk tartalma csak tájékoztatásul szolgál, és nem helyettesíti a szakmai tanácsokat, amelyeket egy képzett szakembertől vagy autószerelőtől kaphat. Nem vállalunk felelősséget semmilyen kárért, amely abból adódott, hogy erre a tartalomra hagyatkozott

Kapcsolódó műszaki tanácsok
Betöltés...